Game, set, match
Egy teniszmeccs labdamenetekbl, jtkokbl (game), jtszmkbl (szett) ll. A jtk clja plyn tartani a labdt, lehetleg gy, hogy az ellenfl erre ne legyen kpes. Szablyos ts, ha a jtkos a labdt maximum egy lepattans utn visszaadja az ellenfl trfelre gy, hogy a sajt trfeln mr nem pattan le, s az ellenfl trfeln is plyra esik. A teniszplya fent ismertetett vonalai szabjk meg az adogatudvar s a plya hatrait. Ha a labda – akr kvlrl, s pphogy, de – rinti az adott vonalat, akkor az adott ts bent van, a labdamenet folytatdhat.
A hivatalos teniszmeccseket br irnytja, a vonalakat pedig vonalbrk figyelik, akik, ha a labda kint van out-ot kiltanak. A teniszmeccs menete, hossza szigor szablyokhoz van ktve.
Labdamenet
A labdamenetet az adogat kezdemnyezi, aki sajt trfeln az alapvonal mgl bal vagy jobb oldalrl szervl. Adogats kzben nem vltoztathatja meg a helyt lpsekkel, s a labda eltsnek pillanatig nem lphet r az alapvonalra, valamint nem lpheti t.
A szerva akkor szablyos, ha a labda lepattans nlkl trepl a hln, majd az ellenfl trfeln a megfelel (az adogat pozcijval tellenes oldalon tallhat) adogatudvarban pattan le (a T-vonal s a kzpvonal ltal behatrolt rsz).
Ha a labda eltse eltt a jtkos rlp vagy tlpi az alapvonalat, ha a szerva sajt trflen lepattan, a hlban megakad vagy az ellenfl trfeln a megfelel adogatudvaron kvlre esik (out, hossz vagy szles), szablytalan. Ebben az esetben az adogat egy alkalommal ugyanarrl az oldalrl megismtelheti a szervt (msodik szerva). Ha az adogat a msodik szervt is elrontja, az kettshiba: vagyis a labdamenetet automatikusan az ellenfl nyeri.
Ha a szerva hlt r, de tesik az ellenfl oldalra, kt eset lehetsges: vagy beesik a megfelel adogatudvarba (a szerva „necces”): ekkor az adogat jra els szervt thet, vagy – ha mr a msodik szervja volt necces – megismtelheti a msodik szervt is. Ha azonban a labda megcsszik a hln s nem esik be a megfelel adogatudvarba: a szerva rontottnak minsl.
Ha az adogat sikeres szervt t, az ellenflnek vissza kell adnia. Az nincs meghatrozva, hogy pontosan hol kell fogadni az adogatst, ltalban az alapvonal kzelben szoktk – attl fggen, milyen erssg az ellenfl szervja. Viszont a fogad azt nem teheti meg, hogy a szerva lepattansa eltt – rptvel – beler a labdba.
Ha a fogadnak nem sikerl visszaadnia a szervt, az sz (a fogad bele sem r a labdba) vagy sz rtk (beler, de nem tudja plyn tartani). Mindkt esetben az adogat a pont. Ha a fogad megfelelen vissza tudja adni a szervt, folytatdik a labdamenet. A szervafogadst ms nven returnnek is nevezik. A return akkor megfelel, ha a labdt egy lepattans utn sikerl visszatni az ellenfl trfelre. A labda megtse utn sajt trflen soha nem pattanhat le a labda.
A labdamenet addig tart, amg valaki nem ront, vagy be nem fejezi a menetet egy nyer tssel (amibe az ellenfl nem tud belerni egy lepattans utn). Rontst jelent, ha a jtkos trfeln a labda megtse eltt egynl tbbszr lepattan a labda (= az ellenfl nyert t), ha a labda megtse utn sajt trflen lepattan a labda, ha a jtkos hlba ti, vagy ha kiti a plyrl (vagyis a labda megtse utn az a plyn kvl pattan le elszr). Ha labdamenet kzben a labda hlt r, de plyn bell pattan le (necces), az ts szablyos, a menet folytatdik (de ha az egyik jtkos hlrl tes labdval nyeri a pontot, ltalban kzfeltartssal elnzst kr ellenfeltl). A jtkosnak nem felttlenl kell megvrnia, amg lepattan a labda a trfeln: felszaladhat a hlhoz s rptzhet is.
Jtk (game)
Egy jtk (game) alatt csak az egyik jtkos adogat. Azt, hogy ki kezdi el az adogatst egy meccsen, pnzfeldobssal dntik el: a nyertes eldntheti, adogatni vagy fogadni szeretne.
Az adogat mindig a plya jobb oldalrl kezdi a szervt (a kzpjeltl jobbra es s az oldalvonal kztti terleten, az alapvonal mgtt). Ezek utn labdamenetenknt felvltva szervl a jobb- s baloldalrl, egszen addig, amg valamelyikk meg nem nyeri a game-et.
A game megnyershez a teniszeznek legalbb ngy labdamenetet meg kell nyernie, akr adogatknt, akr fogadknt. Az adogatnak elvileg mindig tbb eslye van megnyerni a sajt adogatst, hiszen egy j szervval a kezben tarthatja s irnythatja a labdamenetet.
A megnyert labdameneteket a hagyomnyos pontozs szerint jellik. Els pont: 15, utna 30, 40. Mindig az adogat pontszmt mondjk elszr, ha megnyeri az els labdamenetet: 15-0: tizent-semmi (fifteen-love), ha elveszti: 0-15: semmi-tizent (love-fifteen). Ha az lls 15-15 vagy 30-30, a br a kvetkezt mondja: 15-mind (fifteen-all), 30-mind (thirty-all). A jtkot kt ponttal kell megnyerni, 40-mind, vagyis deuce vagy egyenl utn valamelyik jtkos elnybe kerl (advantage, elny az adogatnl, elny a fogadnl). Elny utn nem szmolnak tovbb: ha az illet jtkos elveszti az elnyt, a pontok visszallnak 40-40-re, deuce-ra.
Ha az egyik jtkos elrte a 40-et s nincs egyenl, vagy elnye van, akkor labdja van a game megnyershez (gamepoint). Ha ez a fogad jtkos, akkor ez a gamepoint egyben breakpoint is (brklabda): vagyis lehetsge van elvenni az ellenfl adogatst, „megbrkelni” ellenfelt. Ha az adogat nem tudja hrtani a brklabdt, akkor elveszti az adogatst s htrnyba kerl. Ha az adogat semmire hozza az adogatst (a fogad nem szerez pontot), azt love-game-nek nevezzk. Fordtott helyzet is lehetsges: ha az adogat semmire veszti el az adogatst. A felek jtkonknt felvltva adogatnak, ha valamelyikk elvesztette az adogatst, lehetsge van visszavenni az elvesztett adogatgmet, teht ledolgozni brkhtrnyt, vagy – ellenkez esetben – megerstheti brkelnyt is egy j adogatssal. A jtkosok minden pratlan jtk utn trfelet cserlnek.
Jtszma/szett (set)
A teniszmeccs legnagyobb egysgei a jtszmk. Egy jtszma megnyershez 6 jtkot kell nyerni, de elkpzelhet, hogy ez sem elegend, ha mindkt jtkos 6-6 jtkot nyer (teht pldul mindig mindenki hozza az adogatst). Ha valamelyik jtkos mr megnyert 5 jtkot, a jtszma kritikus ponthoz rkezik: vagy az ellenflnek kell a jtszmban maradsrt adogatnia, vagy ha maga brkelnyben van, esetleg adogathat a szettrt.
A kvetkez szett szempontjbl lnyeges, hogyan dl el a jtszma: a nyertesnek kell kiszervlnia, vagy a msik nem tud jtszmban maradni. A kvetkez szettben ugyanis a soron kvetkez jtkos kezdi a szervt: az els esetben teht az elz jtszma vesztese, a msodikban a gyztese. Az a teniszez, aki kezdi a szervt egy szettben, mindig – legalbbis llektani – elnyben van. Kpzeljk el a kvetkez felllst: az a jtkos kerl brkelnybe, aki kezdte a szervt: 1-0 (sajt adogats), 2-0 (ellenfl), 3-0 (sajt). Az illet komoly elnyre tett szert, s a msiknak mindig futnia kell utna (pldul 3-1: az ellenfl is hozza a szervjt; de: 4-1; 4-2; 5-2; 5-3; 6-3). Mg ha vissza is szerezn az elvesztett adogatgmet, akkor is hoznia kellene a sajt szervjt ahhoz, hogy kiegyenltsen (3-0, 3-1, 3-2: visszaveszi > szervl az egyenltsrt: mg mindig jra elvesztheti).
Ha az a jtkos kerl elnybe, aki msodszor szervl (vagyis az kerl brkhtrnyba, aki kezdte a szervt), a kvetkezkppen alakul a szett: 0-1, 0-2, 1-2, 1-3, 2-3 stb.
A htrnyban lev jtkos teht – ha hozza a tbbi adogatst – mindvgig szorosan kveti a msikat, s ha visszavenn az elvesztett adogatst, azonnal kiegyenltdne az lls (0-1, 0-2, 1-2, 2-2!). Annak a jtkosnak teht, aki kezdi a szervt, mindenkppen llektani elnye van: pontok tekintetben jobban el tud hzni a msiktl elny esetn, htrnyban pedig tbb esly ltszik arra, hogy ki tud egyenlteni.
Ha valamelyik jtkosnak mr csak egyetlen pont kell ahhoz, hogy megnyerje a jtszmt, akkor szettlabdja (setpoint) vagy ms nven jtszmalabdja van.
Ha nem sikerl semelyik jtkosnak eldntenie a szettet, s eljutnak 6-6-hoz, akkor rvidtett jtszma, tie-break kvetkezik. A tie-breaket mindig az adogatsban soron kvetkez jtkos kezdi. Csak egy labdamenetben adogat (jobbrl balra), utna vltanak: a msik kvetkezik kt adogatssal (balrl, majd jobbrl), s ettl fogva kettesvel cserlnek. A rvidtett jtszma 7 pontig tart, de itt is kt ponttal kell nyerni. Mivel vltogatjk a szervt, csak egy-egy labdamenetet lehet nyerni a msik adogatsnl: ezeket minibreaknek nevezzk. Ha a jtkosok tie-breakben szerzett pontjainak sszege oszthat hattal, akkor trfelet cserlnek. Amelyik jtkos megnyeri a tie-breaket, az a szett is 7-6-ra. A rvidtst az 1970-es vekben vezettk be, hogy lervidtsk a vgerhetetlen meccseket, amelyekben az sszes jtszmt kett jtkra kellett nyerni (a leghosszabb jtszma 29-27 lett…).
Meccs (match)
Egy egyni meccs – nemtl vagy torntl fggen – tarthat kt nyert szettig (3/2, best of three sets) vagy hrom nyert szettig (5/3, best of five sets). A nk minden esetben kt nyert szettig jtszanak, a frfiak a kisebb tornkon s az ATP Masters Series tornkon kt nyert szettig jtszanak (br korbban a dntben hrom nyert szettig jtszottak), a Davis-kupn s a Grand Slam-tornkon viszont minden fordulban 3 jtszma kell a gyzelemhez. A kisebb tornkon dnt jtszmt is eldnthet tie-break, a Grand Slam-tornkon azonban – a US Open kivtelvel – nincs dntszett-tie-break se a nknl, se a frfiaknl.
A prosok esetn a szablyok kicsit klnbznek: minden esetben kt szettet kell nyernik a meccs megnyershez. Ha mindkt pr 2-2 szettet nyer meccs-tie-break (match tie-break, MTB) dnt: ezt minimum tz megnyert pontig jtsszk, s kt pont klnbsggel kell nyerni. Ha az egyik teniszez vagy pr mr csak egy pontra van a meccs megnyerstl, akkor meccslabdja van. |